Sayt test rejimida.

TADBIRKORLAR UCHUN

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining f a r m o n i

Mamlakatda aholining ijtimoiy-iqtisodiy hayotini yaxshilash, shu maqsadda grantlar, texnik koʻmak va boshqa tashqi begʻaraz koʻmak mablagʻlarini (keyingi oʻrinlarda – grantlar) faol jalb etish, Oʻzbekiston Respublikasiga begʻaraz yordam berayotgan xorijiy davlatlar, xalqaro va xorijiy hukumat hamda nohukumat tashkilotlari, chet el kompaniyalari, tashkilotlari va jamgʻarmalari (keyingi oʻrinlarda – donorlar) bilan yaqin sheriklik munosabatlari oʻrnatish borasida izchil ishlar amalga oshirilmoqda.

Shu bilan birga, donorlar bilan hamkorlikni muvofiqlashtirish, tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini amalga oshirish monitoringi, shuningdek, ularning maqsadli koʻrsatkichlariga erishishni nazorat qilish tizimining yetarli darajada emasligi jalb etilayotgan grantlarning hajmlarini oshirish va ulardan samarali foydalanish imkonini bermayapti.

Tashqi begʻaraz koʻmakni jalb qilish va oʻzlashtirish tizimini yanada takomillashtirish, sohada olib borilayotgan ishlarning milliy manfaatlar va ustuvorliklar bilan uygʻunligini taʼminlash, grantlar hisobidan moliyalashtiriladigan loyihalarni tayyorlash, amalga oshirish, monitoring qilish va hisobga olishning yagona tizimini tashkil etish, Oʻzbekiston Respublikasining donorlar bilan hamkorlik qilishi uchun qulay shart-sharoitlar yaratish maqsadida:

1. Quyidagilar grantlardan samarali foydalanish kompleks tizimini yanada rivojlantirishning ustuvor yoʻnalishlari etib belgilansin:

grantlar hisobidan moliyalashtiriladigan loyihalarni birgalikda amalga oshirish va natijadorligini baholash, aniq sohalarning ixtisoslashuvini hisobga olgan holda ushbu sektorlardagi tartib-taomillarni uygʻunlashtirish va saʼy-harakatlarni birlashtirish masalalari yuzasidan donorlar bilan doimiy muloqotning barqaror platformasini shakllantirish;

iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlari va ijtimoiy sohaga grantlarni jalb etish boʻyicha mavjud imkoniyatlar va ishga solinmagan imkoniyatlardan foydalanish, donorlik salohiyatiga ega boʻlgan xorijiy tashkilotlar bilan hamkorlikni kengaytirish va oʻzaro yaqin aloqalar oʻrnatish;

tegishli iqtisodiyot tarmoqlari va ijtimoiy sohani rivojlantirishda jalb etilayotgan grantlarning mamlakat manfaatlari va milliy ustuvorliklar bilan uygʻunligini taʼminlash;

grantlarni jalb etish va ulardan samarali foydalanishni tashkil qilish uchun davlat organlari va tashkilotlari, mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari rahbarlari hamda mansabdor shaxslarining shaxsiy masʼuliyatini oshirish, grantlardan maqsadsiz foydalanishning oldini olish boʻyicha davlat moliya nazorati organlarining profilaktika ishlarini kuchaytirish;

grantlar hisobidan moliyalashtiriladigan loyihalarning muddatlariga rioya qilish va kutilayotgan amaliy natijalarga erishish ustidan jamoatchilik nazoratini amalga oshirishda parlamentning hamda fuqarolik jamiyati institutlari rolini, shuningdek, fuqarolarning ishtirokini kengaytirish;

jalb etilayotgan grantlarni muvofiqlashtirish boʻyicha yagona axborot tizimini tashkil qilish, tashqi begʻaraz koʻmak yoʻnalishlarini va qoʻllanish sohalarini tahlil qilish usullarini avtomatlashtirgan holda, ushbu loyihalarni elektron hisobga olish va hisobini yuritish uchun shart-sharoitlar yaratish.

2. Oʻzbekiston Respublikasi Investitsiyalar va tashqi savdo vazirligi (keyingi oʻrinlarda – Vazirlik) grantlar hisobidan moliyalashtirish taklif etilayotgan loyiha tashabbuslarini ishlab chiqish, dastlabki saralash va kelishish jarayonlarini muvofiqlashtirish, tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini hisobga olish va ularning amalga oshirilishini monitoring qilishni taʼminlash, Oʻzbekiston Respublikasining donorlar bilan hamkorligini rivojlantirish va samaradorligini oshirish borasida takliflar ishlab chiqish boʻyicha vakolatli organ etib belgilansin.

3. Belgilansinki:

davlat organlari va tashkilotlari, mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari (keyingi oʻrinlarda – loyiha tashabbuskorlari) bir loyiha boʻyicha qiymati 100 ming AQSH dollari va undan koʻproq boʻlgan grantlarni Vazirlik tomonidan ishlab chiqiladigan va tasdiqlanadigan tashqi begʻaraz koʻmak mablagʻlarini jalb etish va donorlar bilan hamkorlik qilish dasturlariga (keyingi oʻrinlarda – Dasturlar) kiritgan holda jalb etadi;

Dasturlar 2017-2021 yillarda Oʻzbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yoʻnalishi boʻyicha Harakatlar strategiyasini amalga oshirish davlat dasturlarini, 2030-yilgacha boʻlgan davrda barqaror rivojlanish sohasidagi Milliy maqsadlar va vazifalarni, Oʻzbekiston Respublikasining investitsiya dasturlarini, tarmoqlar va hududlarni rivojlantirish dasturlarini, Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining hamda Vazirlar Mahkamasining qarorlarini hisobga olgan holda Vazirlik tomonidan shakllantiriladi;

Tashqi ishlar vazirligi Oʻzbekiston Respublikasining xorijdagi muassasalari bilan birgalikda tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini amalga oshirish uchun salohiyatli xorijiy donorlarni jalb etishda Vazirlik, loyiha tashabbuskorlari, tarmoqlar va hududlarga yordam beradi;

loyiha tashabbuskorlari oʻzlariga taalluqli qismida tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarining oʻz vaqtida ishlab chiqilishi, ularning Dasturlarga kiritilishi uchun taqdim etilishi, loyiha hujjatlari sifatli tayyorlanishi, shuningdek, grantlar toʻliq hajmda va oʻz vaqtida oʻzlashtirilishi uchun barcha tadbirlarning soʻzsiz va sifatli bajarilishini taʼminlaydi;

Oʻzbekiston Respublikasi Moliya vazirligi har yili Davlat byudjeti parametrlarini shakllantirishda loyiha tashabbuskorlari tomonidan grantlarni jalb etish toʻgʻrisidagi bitimlar boʻyicha oʻz majburiyatlarini bajarishi bilan bogʻliq xarajatlarni (majburiy toʻlovlarni toʻlash, ruxsatnoma beruvchi tartib-taomillardan oʻtish, tovarlarni tashish, kuzatish va saqlash, uskunalarni montaj qilish, sozlash, yigʻish, oʻrnatish hamda loyihalarni amalga oshirish bilan bogʻliq boshqa xarajatlar) qoplash uchun mablagʻlarni nazarda tutadi va ularning oʻz vaqtida ajratilishini taʼminlaydi;

Oʻzbekiston Respublikasi Moliya vazirligi grantlardan maqsadli foydalanilishi ustidan nazoratni amalga oshiradi hamda mazkur sohadagi huquqbuzarliklarning oldini olish va profilaktika qilish yuzasidan tizimli choralarni koʻradi.

4. Vazirlik, Oʻzbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi va Moliya vazirligining Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Yevropa Ittifoqining Oʻzbekistondagi Komissiyasining texnik koʻmagini muvofiqlashtirish byurosini (keyingi oʻrinlarda – OʻzByuroKES) tugatish va uning huquqlari, majburiyatlari, shtat birliklari va mulki (bino va inshootlari)ni Vazirlikka topshirish toʻgʻrisidagi takliflariga rozilik berilsin.

5. Vazirlikning markaziy apparati tuzilmasida boshqaruv xodimlarining soni 11 nafardan iborat boʻlgan Tashqi begʻaraz koʻmakni muvofiqlashtirish departamenti (keyingi oʻrinlarda – Departament) tashkil etilsin.

Belgilansinki, Departamentning shtat birliklari OʻzByuroKESning 7 dona shtat birligi hamda Vazirlikning umumiy shtatlar soni hisobiga shakllantiriladi.

6. Quyidagilar:

Tashqi begʻaraz koʻmak mablagʻlarini jalb etish va donorlar bilan hamkorlik qilish dasturlarini shakllantirish, tasdiqlash va amalga oshirish sxemasi 1-ilovaga muvofiq;

2019-2020 yillarda donorlar bilan ishlab chiqiladigan ustuvor tashqi begʻaraz koʻmak loyihalari roʻyxati (keyingi oʻrinlarda – Roʻyxat) 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.

Vazirlik, Tashqi ishlar vazirligi va Oʻzbekiston Respublikasining xorijdagi muassasalari manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda:

Roʻyxatga kiritilgan tashqi begʻaraz koʻmak loyihalari boʻyicha hujjatlarni yakuniy kelishish, maʼqullash va rasmiylashtirish boʻyicha zarur tartib-taomillar bajarilishini taʼminlasin;

donorlar bilan tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini moliyalashtirish va amalga oshirish bilan bogʻliq barcha muammoli masalalarni hal etish boʻyicha ishlarni faollashtirsin.

7. Vazirlik 2020-yil 1-avgustga qadar, shu jumladan, quyidagilarni nazarda tutuvchi “Tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini elektron tarzda kelishish, monitoring qilish va hisobga olish” axborot tizimini (keyingi oʻrinlarda – Axborot tizimi) ishlab chiqsin va joriy etsin:

Dasturlarni shakllantirish, kelishish va hisobga olish jarayonlarini raqamlashtirish;

tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarining muddatlariga rioya etilishi va maqsadli koʻrsatkichlarga erishilishi ustidan monitoringni amalga oshirish;

hamma uchun ishonarli va ochiq boʻlgan, jalb qilingan va oʻzlashtirilgan grantlarning hajmi va yoʻnalishlari, donorlarning mablagʻlari hisobiga moliyalashtiriladigan joriy loyihalarni amalga oshirishning borishi toʻgʻrisidagi hamda grantlar bilan bogʻliq boshqa barcha maʼlumotlarni shakllantirish;

loyiha tashabbuskorlariga tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini jalb etish va samarali amalga oshirish, loyihalarning pasportlarini va loyiha hujjatlarini sifatli tayyorlash masalalari boʻyicha, shuningdek, donorlarga esa grantlarni ajratish geografiyasi va yoʻnalishlari toʻgʻrisida onlayn-maslahatlar berish.

Vazirlik 2020-yil 1-fevralga qadar Axborot tizimini ishlab chiqish va joriy qilishni moliyalashtirish uchun grantlar jalb etilishini taʼminlasin.

8. Belgilansinki:

loyiha tashabbuskorlari bir loyiha boʻyicha qiymati 100 ming AQSH dollaridan oshmaydigan grantlarni mustaqil ravishda jalb etadi va donorlar bilan muzokaralarni olib boradi, bunda grantlar jalb etilishini nazarda tutuvchi bitimlarning nusxalari Vazirlikka majburiy tartibda yuboriladi;

davlat organlari va tashkilotlariga, shuningdek, mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlariga kelib tushgan donorlarning loyiha tashabbuslari nusxalari ularning koʻrib chiqilishi ustidan monitoringni amalga oshirish uchun nusxalar kelib tushgan kundan boshlab bir kun ichida Vazirlikka majburiy tartibda yuboriladi;

2021-yil 1-yanvardan boshlab Dasturlarni kelishish, shakllantirish va tasdiqlash Axborot tizimi orqali faqat elektron shaklda amalga oshiriladi.

9. 2019-yil 1-dekabrdan boshlab shunday tartib joriy etilsinki, unga muvofiq:

Oʻzbekiston Respublikasiga donorlar delegatsiyalari tashriflarini va ularning rasmiy shaxslar bilan uchrashuvlarini tashkil etish, shuningdek, respublika hududlariga safarlar tashkil qilish masalalari boʻyicha soʻrovlarni Tashqi ishlar vazirligiga oldindan yuborish muddati 30 ish kunidan 15 ish kunigacha qisqartiriladi;

grant oluvchilar tomonidan bank hisobvaraqlaridan koʻchirmalarni, shuningdek, texnik koʻmak mablagʻlari toʻgʻrisida axborot va idoraviy hisobotni Oʻzbekiston Respublikasi Moliya vazirligining Gʻaznachiligiga taqdim etish majburiyati bekor qilinadi;

grant oluvchilar har chorakda (hisobot choragidan keyingi oyning 10-sanasidan kechiktirmasdan) Vazirlikka olingan va oʻzlashtirilgan grantlar hamda amalga oshirilayotgan tashqi begʻaraz koʻmak loyihalari toʻgʻrisidagi maʼlumotlarni Vazirlik tomonidan belgilanadigan shakl boʻyicha taqdim etadi;

davlat organlari va tashkilotlari, mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari rahbarlariga tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarining sifatli va oʻz vaqtida amalga oshirilishini taʼminlaganlik hamda tasdiqlangan maqsadli koʻrsatkichlarga erishganlik uchun grantlarni jalb etish va oʻzlashtirishda bevosita ishtirok etgan xodimlarga nisbatan tashkilotlarning byudjetdan tashqari mablagʻlari, mahalliy byudjetlarning qoʻshimcha manbalari, grantlar, shuningdek, qonunchilikda taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan mehnatga haq toʻlash minimal miqdorining oʻn besh baravarigacha, ammo oʻzlashtirilgan grant summasining ikki foizidan oshmaydigan miqdorda bir yoʻla mukofotlash tarzidagi ragʻbatlantirish choralarini qoʻllash huquqi beriladi;

loyiha tashabbuskorlariga grantlarni jalb etish toʻgʻrisidagi bitimlar boʻyicha oʻz majburiyatlarini bajarish bilan bogʻliq xarajatlarni byudjetdan tashqari jamgʻarmalar, mahalliy byudjetlar daromadlarining prognoz koʻrsatkichlari orttirib bajarilgan qismidan boʻshagan qoldiqlari hamda qonunchilikda taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobiga qoplash huquqi beriladi.

10. Belgilab qoʻyilsinki:

a) Oʻzbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi Vazirlik yoki loyiha tashabbuskorlari – byudjet tashkilotlarining buyurtmanomalariga koʻra Dasturlarga kiritilgan loyihalarni amalga oshirishda ishtirok etuvchi xorijiy mutaxassislarga kirish vizalarini konsullik yigʻimlarini va amaldagi xarajatlarni qoplash hisobiga yigʻimlar undirilmasdan rasmiylashtirilishini oʻrnatilgan tartibda taʼminlaydi;

b) Oʻzbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligi:

Vazirlik yoki loyiha tashabbuskorlari – byudjet tashkilotlarining buyurtmanomalariga koʻra Dasturlarga kiritilgan loyihalarni amalga oshirishda ishtirok etuvchi xorijiy mutaxassislar uchun davlat boji undirilmagan holda koʻp martalik vizalar rasmiylashtirilishi, berilishi va muddati uzaytirilishini, shuningdek, ular yashab turgan joyda vaqtincha propiskaga qoʻyilishi va vaqtincha propiska muddati uzaytirilishini oʻrnatilgan tartibda taʼminlaydi;

Dasturlarga kiritilgan loyihalarni amalga oshirish doirasida xarid qilingan transport vositalari majburiy toʻlovlar va yigʻimlar undirilmagan holda roʻyxatga olinishini taʼminlaydi, avtomototransport vositasini roʻyxatga olish toʻgʻrisidagi guvohnoma va davlatning roʻyxatga olish raqam belgilari uchun toʻlovlar bundan mustasno.

11. Oʻzbekiston Respublikasi Sogʻliqni saqlash vazirligining Dasturlarga kiritilgan loyihalarni amalga oshirish doirasida kirib kelayotgan dori vositalari, tibbiyot buyumlari va tibbiy texnikaga nisbatan davlat reyestriga kiritmasdan va oʻrnatilgan yigʻimlarni undirmagan holda dori vositalari, tibbiyot buyumlari va tibbiy texnika bir martalik davlat roʻyxatiga olinishini va roʻyxatdan oʻtkazish guvohnomasi berilishini taʼminlash, shuningdek, Oʻzbekiston Respublikasidan tashqarida amalga oshirilgan dori vositalarini roʻyxatga olish natijalarini tan olish toʻgʻrisidagi taklifiga rozilik berilsin.

12. Belgilansinki, ushbu Farmon bilan nazarda tutilgan imtiyoz va preferensiyalar taqdim etilishi natijasida boʻshaydigan mablagʻlar summasi, basharti donorlar bilan bitimlarda oʻzgacha tartib nazarda tutilmagan boʻlsa, Oʻzbekiston Respublikasining tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini amalga oshirishga qoʻshadigan hissasi hisoblanadi.

13. Tashqi begʻaraz koʻmakni jalb etish masalalari boʻyicha muvofiqlashtiruvchi kengash 3-ilovaga muvofiq tarkibda tashkil qilinsin va quyidagilar uning asosiy vazifalari etib belgilansin:

donorlar bilan doimiy muloqot platformasini shakllantirish, tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini moliyalashtirish va amalga oshirish bilan bogʻliq muammoli masalalarni hal etishda yordam koʻrsatish;

Oʻzbekiston Respublikasining donorlar bilan hamkorligining ustuvor yoʻnalishlarini belgilash, tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini amalga oshirish uchun hamkorlik geografiyasini kengaytirish va moliyalashtirishning yangi salohiyatli manbalarini izlash boʻyicha tizimli ishlar olib borish;

tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini kelishish va ishlab chiqish tartib-taomillarini soddalashtirish va mexanizmlarini takomillashtirish, ulardan maqsadli va samarali foydalanishni taʼminlash boʻyicha takliflar tayyorlash;

har oy davlat organlari va tashkilotlari, mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlarining grantlarni jalb qilish va ularning hajmlarini koʻpaytirish, donorlar bilan yaqin hamkorlik aloqalarini oʻrnatish boʻyicha qilingan ishlar toʻgʻrisida, shuningdek, har olti oyda – Oʻzbekiston Respublikasining xorijdagi muassasalarining tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shugʻullanuvchi xodimlarining hisobotlarini tinglash.

14. Vazirlik:

a) ikki oy muddatda jalb qilinayotgan grantlarning samaradorligini baholash boʻyicha ilgʻor xalqaro tajribani, shu jumladan, Vazirlik mutaxassislarining xorijiy mamlakatlarga safarini tashkil qilgan holda oʻrgansin va amaliyotga joriy etilishini taʼminlasin;

b) manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda, donorlar vakillarini va malakali xorijiy mutaxassislarni mazkur jarayonga faol jalb etgan holda davlat organlari va tashkilotlari, mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlarining xodimlari orasida grantlarni jalb etish va ulardan samarali foydalanish masalalari boʻyicha muntazam asosda seminarlar va treninglar oʻtkazsin;

v) quyidagilar:

grantlar jalb qilish va oʻzlashtirish sohasidagi malakali mutaxassislar, shuningdek, tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini amalga oshirish doirasida tayyorgarlik, qayta tayyorgarlikdan oʻtgan va malaka oshirgan shaxslar;

tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini amalga oshirish doirasida oʻtkazilgan tadqiqotlar natijalari, ularning yakunlari boʻyicha tuzilgan hisobotlar, maʼruzalar, maʼlumot va tahliliy materiallar hamda boshqalar toʻgʻrisidagi maʼlumotlar bazasini qonunchilikka muvofiq shakllantirsin va doimiy asosda yangilab borsin;

g) tashqi begʻaraz koʻmak loyihalarini amalga oshirish yakunlari boʻyicha qoʻlga kiritilgan ijobiy tajriba iqtisodiyot va ijtimoiy sohaning tegishli tarmoqlarida keng tatbiq etilishini taʼminlasin.

15. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining ayrim hujjatlariga 4-ilovaga muvofiq oʻzgartirish va qoʻshimchalar kiritilsin.

16. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining ayrim hujjatlari 5-ilovaga muvofiq oʻz kuchini yoʻqotgan deb hisoblansin.

17. Vazirlik manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda ikki oy muddatda:

Tashqi begʻaraz koʻmak mablagʻlari hisobiga moliyalashtiriladigan loyihalarni tayyorlash, amalga oshirish va monitoring qilish tartibi toʻgʻrisidagi, shu jumladan grantlar hisobiga moliyalashtirish taklif etilayotgan ustuvor va istiqbolli loyihalarni tanlab olish mezonlarini, shuningdek, Dasturlarni shakllantirishda Vazirlik va loyiha tashabbuskorlari oʻrtasida yuzaga keladigan kelishmovchiliklarni hal qilish mexanizmlarini nazarda tutuvchi nizomni;

gumanitar yordam olish toʻgʻrisidagi qarorni qabul qilish jarayonini soddalashtirish va muddatini qisqartirish hamda “gumanitar yordam” tushunchasini qayta koʻrib chiqish choralarini koʻrgan holda Gumanitar yordam yuklarini qabul qilish, hisobga olish, manzilli taqsimlash va maqsadli foydalanish ustidan nazorat olib borish hamda gumanitar loyihalarni monitoring qilish tartibi toʻgʻrisida nizomning yangi tahririni;

qonun hujjatlariga ushbu Farmondan kelib chiqadigan oʻzgartirish va qoʻshimchalar toʻgʻrisidagi takliflarni ishlab chiqsin va tasdiqlash uchun Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritsin.

18. Mazkur Farmonning ijrosini nazorat qilish Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining maslahatchisi R.A.Gʻulomov va Oʻzbekiston Respublikasi Bosh vazirining oʻrinbosari E.M.Gʻaniyev zimmasiga yuklansin.

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti                   Sh.MIRZIYOYEV

Toshkent shahri,                                                    2019-yil 10-oktyabr

 
O'zA

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2-oktyabr kuni yoʻl xoʻjaligini rivojlantirish va ushbu sohaga investitsiyalarni keng jalb qilish masalalariga bagʻishlangan yigʻilish oʻtkazdi.

Mamlakatimizda jami yuklarning 98 foizi va yoʻlovchilarning 88 foizi avtomobil yoʻllari orqali tashiladi. Keyingi yillarda yurtimiz eksportida tayyor mahsulotlar ulushi koʻpayib bormoqda. Kelgusida uni yanada oshirish rejalashtirilgan. Tovarlarni manzilga tez va sifatli yetkazish uchun esa rivojlangan yoʻl infratuzilmasi kerak.

Yigʻilishda ushbu sohani rivojlantirish, qurilish loyihalarini barqaror moliyaviy manba bilan taʼminlash masalalari muhokama qilindi.

Avtomobil yoʻllarini qurish yoki taʼmirlash ishlariga xalqaro tashkilotlar va xususiy sheriklarni faol jalb qilish zarurligi taʼkidlandi. Jumladan, xalqaro va davlat ahamiyatiga molik 1 ming 600 kilometrlik yoʻllarga doir 18 ta yirik loyihani shunday hamkorlik asosida amalga oshirish boʻyicha koʻrsatmalar berildi.

Ichki yoʻllarni taʼmirlashda hududlarning ishtiroki sezilmayotgani qayd etildi. Moliya vazirligiga respublika byudjetidan faqat umumiy foydalanishdagi yoʻllarga, ichki yoʻllarga esa mahalliy byudjetdan mablagʻ ajratish tartibini joriy qilish vazifasi qoʻyildi.

Xorijiy davlatlarda yoʻl xoʻjaligi sohasida davlat-xususiy sheriklik yaxshi rivojlangani qayd etildi. Yoʻl boʻyi infratuzilma obyektlarini berish orqali loyihalarga investorlarni jalb qilish mumkinligi taʼkidlandi.

Mutasaddilarga davlat-xususiy sheriklik asosidagi loyihalar doirasida yoʻl boʻyi obyektlarini joylashtirish va ulardan foydalanish tartibini ishlab chiqish topshirildi.

Reklama qurilmalarini umumiy foydalanishdagi yoʻllarga joylashtirish uchun ruxsat berish vakolatini Avtomobil yoʻllari qoʻmitasiga oʻtkazish taklif etildi.

Umuman, avtomobil yoʻllari sohasini tubdan isloh qilish uchun manfaatdor vazirlik va idoralar vakillaridan iborat ishchi guruh tuzib, 2020-2030 yillarda Avtomobil yoʻllarini rivojlantirish strategiyasini ishlab chiqish zarurligi taʼkidlandi. Bu strategiyada, avvalo, avtomobil yoʻllarini boshqarish tizimini tubdan takomillashtirish choralari belgilanadi.

Hozirgi paytda Avtomobil yoʻllari qoʻmitasida ham buyurtmachi, ham pudratchi, ham ekspluatatsiya qilish funksiyalari toʻplanib qolgani oqibatida tizimdagi korxonalar xalqaro loyihalarda ishtirok eta olmayapti. Shu bois, qurilish tashkilotlarini qoʻmita tarkibidan chiqarib, ular negizida “Oʻzavtoyoʻl” aksiyadorlik kompaniyasi tashkil etish rejalashtirilmoqda. Shuningdek, xususiy sheriklar ishtirokida tezkor avtobanlar qurishga katta eʼtibor qaratiladi.

Davlatimiz rahbari yoʻllar sifatini oshirish ishlarini loyihalashtirishdan boshlash zarurligini taʼkidladi. Buning uchun loyiha tashkilotlarini koʻpaytirish, ularning moddiy-texnik bazasini va kadrlar tarkibini mustahkamlash boʻyicha koʻrsatma berildi.

Germaniyalik hamkorlar bilan birgalikda avtomobil yoʻllari qurilishi sohasida qoʻshma loyiha institutini tashkil etish, yurtimiz iqlimi va qatnov xususiyatlarini hisobga olib, yoʻl qurilishi sohasidagi normativ hujjatlarni tubdan qayta koʻrib chiqish zarurligi qayd etildi. Masalan, mamlakatimizda yoʻl qurishda hanuzgacha asosan asfalt-beton ishlatiladi. Bunday yoʻllarning xizmat muddati 10-15 yil boʻlib, 4-5 yildayoq taʼmirtalab ahvolga kelib qoladi. Sement-beton qoplamali yoʻllarni qurish 15-20 foizga qimmat boʻlsa-da, ekspluatatsiya muddati 2-3 barobar koʻp va saqlash xarajatlari 3 barobar kam.

Yurtimizda sement ishlab chiqarish hajmi ortayotganini inobatga olib, yangi quriladigan va rekonstruksiya qilinadigan davlat ahamiyatiga molik yoʻllarni bosqichma-bosqich sement-beton qoplamaga oʻtkazish boʻyicha topshiriqlar berildi.

Yana bir muammo yoʻllarni monitoring qilish boʻyicha avtomatlashgan tizim yoʻqligidir. Qaysi yoʻldan qancha ogʻirlikdagi yuk tashish mumkinligi hammaga maʼlum emas. Meʼyordan ortiq ogʻirlikda yuk tashuvchi avtotransport vositalarining harakati nazorat qilinmayapti.

Shu bois, yigʻilishda barcha yoʻllarning elektron bazasini shakllantirish, maxsus avtomatlashgan oʻlchash vositalarini oʻrnatish boʻyicha dastur ishlab chiqish muhimligi taʼkidlandi. Xorijiy mutaxassislarni jalb qilgan holda, yoʻl boʻyi infratuzilmasini xalqaro andozalar asosida loyihalashtirish, xalqaro yoʻllarda sifatli servisni tashkil etish boʻyicha topshiriqlar berildi.

Qator koʻpriklar taʼmirtalab, ayrimlari umuman egasiz ekani tanqid qilinib, barcha koʻpriklarni toʻliq xatlovdan oʻtkazish, ularni taʼmirlash va tiklash boʻyicha manzilli dastur ishlab chiqish vazifasi qoʻyildi.

Kadrlar masalasiga ham eʼtibor qaratilib, sohadagi institutlarni yirik loyihalarga biriktirish, ular doirasida ilmiy xodimlar uchun sinov maydonlari va tadqiqot laboratoriyalari tashkil qilish, iqtidorli talabalarning xorijda malakasini oshirish zarurligi taʼkidlandi.

Yigʻilishda belgilangan vazifalar yuzasidan mutasaddilar axborot berdi.

O'zA

Bugun, 25 sentabr kuni O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoev mamlakatimizda amaliy tashrif bilan bo‘lib turgan Birlashgan Millatlar Tashkiloti Inson huquqlari kengashining sudyalar va advokatlar mustaqilligi masalalari bo‘yicha maxsus ma’ruzachisi Diego Garsiya-Sayanni qabul qildi.

Davlatimiz rahbari mehmonni samimiy qutlar ekan, O‘zbekistonning BMT va uning tuzilmalari bilan konstruktiv munosabatlari tobora mustahkamlanib borayotganini mamnuniyat bilan qayd etdi. Inson huquqlarini himoya qilish sohasidagi hamkorlik ushbu sheriklikning eng muhim yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi.

BMTning Inson huquqlari bo‘yicha Oliy komissari Zayd Raad Al Husayn va BMTning Din yoki e’tiqod erkinligi masalasi bo‘yicha maxsus ma’ruzachisi Ahmad Shahidning mamlakatimizga tashriflari natijasida inson huquq va erkinliklari kafolatlarini mustahkamlash, bu boradagi xalqaro muloqotni yanada rivojlantirishga qaratilgan “yo‘l xaritalari” amalga oshirilmoqda.

O‘zbekiston inson huquqlari bo‘yicha 70 dan ziyod xalqaro hujjat, jumladan, BMTning o‘nta asosiy shartnomalariga qo‘shilgan. 2018 yil noyabr oyida Samarqandda ilk bor Inson huquqlari bo‘yicha Osiyo forumi o‘tkazildi.

Shuningdek, O‘zbekiston parlamenti tomonidan BMTning Inson huquqlari sohasida ta’lim va malaka to‘g‘risidagi deklaratsiyasini amalga oshirish bo‘yicha milliy dastur qabul qilingan. Ushbu hujjat sud-huquq sohasi xodimlarining inson huquqlari to‘g‘risidagi bilimlarini oshirishni nazarda tutadi.

Yurtimiz sud-huquq tizimiga xalqaro standartlarni joriy qilish orqali sudya va advokatlarning mustaqilligini ta’minlash 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasining asosiy vazifalaridan biridir.

Xususan, yangi organ – Sudyalar oliy kengashi tashkil etildi, sudyalarni uzoq muddatga tayinlash va sud qarorlarini jamoatchilikka e’lon qilish amaliyoti joriy etildi. "Xabeas korpus" va "elektron odil sudlov" mexanizmlarini qo‘llashni kengaytirishga muhim ahamiyat qaratilmoqda. Mamlakatimizda advokatlarning mustaqilligini ta’minlash va o‘rnini mustahkamlashga alohida e’tibor qaratilmoqda, Advokatlar palatasining roli ortib bormoqda.

Uchrashuvda hamkorlikning istiqbolli yo‘nalishlari yuzasidan batafsil fikr almashildi, O‘zbekistonning sud-huquq sohasidagi qonunchiligini yanada takomillashtirish jihatlari va qo‘shma tadbirlar o‘tkazish masalalari muhokama qilindi.

BMT Inson huquqlari kengashining maxsus ma’ruzachisi samimiy qabul hamda tashrifi tadbirlarga boy dastur asosida tashkil etilgani uchun O‘zbekiston Respublikasi Prezidentiga minnatdorlik bildirdi.

Diego Garsiya-Sayan davlatimiz rahbari tashabbusi bilan davlat va xalq o‘rtasida bevosita muloqot orqali fuqarolik jamiyatini rivojlantirish, qonuniylik va huquq ustuvorligini mustahkamlash, odil sudlovni ta’minlash borasida amalga oshirilayotgan islohotlarni yuksak baholadi.

BMTning yuqori martabali vakili O‘zbekiston bilan konstruktiv hamkorlikni davom ettirishga va demokratik yangilanishlarni amalga oshirishda amaliy ko‘maklashishga tayyor ekanini ta’kidladi.

 

O'zA

O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev bugun Afg‘oniston Islom Respublikasi, Hindiston Respublikasi, Buyuk Britaniya va Shimoliya Irlandiya Birlashgan Qirolligi, Yaponiya hamda Fransiya Respublikasining mamlakatimizdagi favqulodda va muxtor elchilari etib tayinlangan Ahmad Holid Elmiy, Santosh Ja, Timoti Torlot, Yoshinori Fujiyama va Izabel Servoz-Galluchchidan ishonch yorliqlarini qabul qildi.

Davlatimiz rahbari elchilarni O’zbekistondagi diplomatik missiyasini boshlagani bilan samimiy tabriklab, ularga ushbu sharafli va mas’uliyatli vazifada muvaffaqiyatlar tiladi. 

Mamlakatimiz taraqqiyotining yangi bosqichida davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarini qamrab qolgan keng ko‘lamli islohotlar amalga oshirilayotgani alohida ta’kidlandi. 

Besh yillik Harakatlar strategiyasi izchil amalga oshirilmoqda, unga muvofiq joriy yil yurtimizda Faol investitsiyalar va ijtimoiy rivojlanish yili deb e’lon qilingan.

Innovatsion texnologiyalar va yondashuvlar asosida zamonaviy sanoat korxonalari va infratuzilma yaratilmoqda, bank, moliya va soliq sohalarida tub islohotlar amalga oshirilmoqda.

O’zbekiston ochiqlik, yaxshi qo‘shnichilik, o‘zaro hurmat, teng huquqlilik va o‘zaro manfaatlarni hisobga qolish tamoyillariga asoslangan faol va konstruktiv tashqi siyosatni yuritmoqda.

Natijada bugungi kunda mamlakatimizning mas’uliyatli va ishonchli xalqaro sherik sifatidagi mutlaqo yangi imiji shakllandi.

Eng avvalo yaqin qo‘shnilar bilan do‘stlik munosabatlarini, birodarlik rishtalarini, strategik sheriklikni mustahkamlash Markaziy Osiyoda prinsipial jihatdan yangi siyosiy muhit yaratishga xizmat qildi.

BMT, MDH, ShHT, IHT kabi yetakchi xalqaro tashkilotlar bilan hamkorlik faollashdi. Mamlakatimizning Turkiy tilli davlatlar hamkorlik kengashiga a’zo bo‘lishiga qaror qilindi.

O’zbekiston Prezidenti o‘z so‘zida yangi elchilar vakillik qilayotgan davlatlar bilan ko‘p qirrali hamkorlikni yanada rivojlantirish istiqbollariga to‘xtalib o‘tdi.

Afg‘oniston bilan do‘stlik va yaxshi qo‘shnichilik munosabatlari kengayib, mustahkamlanib borayotgani katta mamnuniyat bilan qayd etildi.

Ikki mamlakat o‘rtasida oliy darajadagi muloqot faollashgani o‘zaro tovar ayirboshlashni ko‘paytirish, energetika, transport, logistika va kommunikatsiyalar, ta’lim sohalarida yirik loyihalarni amalga oshirishda katta salohiyatga ega bo‘lgan o‘zaro munosabatlarni izchil rivojlantirishga kuchli sur’at bag‘ishladi.

Davlatimiz rahbari 2018 yil oktyabrda Hindistonga amalga oshirilgan davlat tashrifi va joriy yil yanvar oyida “Jo‘shqin Gujarat-2019” sammiti doirasida bo‘lib o‘tgan oliy darajadagi muzokaralar natijasida yangi amaliy mazmun bilan boyigan O’zbekiston-Hindiston strategik sherikligida yuksak darajaga erishilganini yuqori baholadi.

Bugungi kunda farmatsevtika, innovatsiya va axborot texnologiyalari, tadbirkorlikni rivojlantirish sohalarida qo‘shma loyihalar muvaffaqiyatli amalga oshirilmoqda.

Joriy o‘quv yilidan boshlab mamlakatimizda Hindistonning yetakchi oliy ta’lim muassasalari – Amiti va Sharda universitetlari filiallari o‘z eshiklarini ochdi.

Prezidentimiz O’zbekiston va Buyuk Britaniya o‘rtasidagi hamkorlik turli darajalarda salmoqli faollashganini mamnuniyat bilan qayd etdi.

Neft-gaz va kimyo sanoati, geologiya-qidiruv, moliya, axborot texnologiyalari va sog‘liqni saqlash sohalari bo‘yicha erishilgan kelishuvlar hayotga tatbiq etilmoqda. Ta’lim sohasida, jumladan, diyorimiz poytaxti va hududlarida Kembrij universiteti ishtirokida Prezident maktablarini tashkil etish bo‘yicha hamkorlik yuksak baholandi.

O’zbekiston Yaponiya bilan strategik sheriklikni yanada mustahkamlash va kengaytirishga muhim ahamiyat qaratmoqda.

Energetika, geologiya-qidiruv, avtomobil sanoati, transport, telekommunikatsiyalar, infratuzilmani modernizatsiya qilish, fan, ta’lim, turizm va boshqa sohalarda Yaponiya kompaniya va banklari bilan kooperatsiya sur’ati ortib borayotgani ta’kidlandi.

Joriy yil dekabr oyida Yaponiyada bo‘lib o‘tadigan oliy darajadagi uchrashuv va muzokaralar keng ko‘lamli o‘zaro manfaatli hamkorlikni sifat jihatidan yangi darajaga olib chiqishga xizmat qilishiga ishonch bildirildi.

Davlatimiz rahbari 2018 yil oktabr oyida Fransiyaga amalga oshirilgan rasmiy tashrif ko‘p qirrali O’zbekiston-Fransiya sherikligiga sifat jihatidan yangi mazmun bag‘ishlaganini mamnuniyat bilan qayd etdi.

Geologiya-qidiruv, quyosh energetikasi, kommunal xo‘jalik, turizm va boshqa tarmoqlarda istiqbolli loyihalarni amalga oshirish boshlandi. Madaniyat va san’at, fan va texnika, sog‘liqni saqlash sohalaridagi hamkorlikni yanada kengaytirishdan manfaatdorlik bildirildi.

Marosim so‘ngida Prezident Shavkat Mirziyoyev yangi tayinlangan elchilar faol diplomatik sa’y-harakatlari bilan davlatlarimiz o‘rtasidagi do‘stona munosabatlar, ko‘p qirrali va o‘zaro manfaatli hamkorlikni yanada mustahkamlashga munosib hissa qo‘shishlariga ishonch bildirdi.

O’z navbatida, diplomatik missiyalar rahbarlari O’zbekiston Prezidentiga samimiy qabul uchun minnatdorlik bildirib, mamlakatlarimiz va xalqlarimiz farovonligi yo‘lida davlatlararo munosabatlarni izchil va samarali rivojlantirishga bor kuch-g‘ayratini safarbar qilishini qayd etdilar.

O'zA

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev raisligida 17-sentyabr kuni sanoatni jadal rivojlantirish, mahalliylashtirish darajasini oshirish va koʻlamini kengaytirish masalalariga bagʻishlangan videoselektor yigʻilishi boʻlib oʻtdi.

Mamlakatimizda faol investitsiya siyosati yuritilayotgani, tashqi savdo va valyuta operatsiyalari erkinlashtirilgani natijasida sogʻlom raqobat muhiti, haqiqiy bozor iqtisodiyoti shakllanmoqda.

Yigʻilishda Oʻzbekiston sanoatini zamon talablari asosida rivojlantirish, mahsulotlar raqobatbardoshligini oshirish va turini kengaytirish masalalari muhokama qilindi.

– Eksportbop va import oʻrnini bosadigan mahsulotlar ishlab chiqarish, yuqori qoʻshilgan qiymat yaratishga yoʻnaltirilgan sanoat siyosatini yuritishimiz zarur. Mavjud xomashyo va imkoniyatlardan samarali foydalangan holda, mahalliylashtirish darajasini chuqurlashtirish va koʻlamini keskin kengaytirish ushbu sanoat siyosatining negizi boʻlishi kerak, – dedi davlatimiz rahbari.

Prezidentning joriy yil 24-avgustdagi qarorida ishlab chiqarishni mahalliylashtirish va sanoat tarmoqlarida kooperatsiya aloqalarini jadallashtirishning yangi tizimini joriy etish belgilangan edi. Yigʻilishda ushbu tizimning samarali ishlashini yoʻlga qoʻyish boʻyicha topshiriqlar berildi. Mahalliylashtirishni kengaytirishga qaratilgan eng muhim yoʻnalishlar koʻrsatib oʻtildi.

Tarmoqlar va yirik korxonalarda ishlab chiqarishni mahalliylashtirish hamda sanoat kooperatsiyasini kengaytirish masalasi muhokama qilinar ekan, joriy yilning oʻtgan davrida yangi loyihalar doirasida bor-yoʻgʻi 1 milliard dollarlik mahalliylashtirilgan mahsulot ishlab chiqarilgani qoniqarsiz deb baholandi. Bu boradagi ishlar sust tashkil etilgan “Oʻzmaxsusmontajqurilish” aksiyadorlik kompaniyasi, “Oʻzyogʻmoysanoat” uyushmasi, “Oʻzbekiston milliy elektr tarmoqlari” aksiyadorlik jamiyati kabi korxonalar faoliyati tanqid qilindi.

Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining joriy yil 1-maydagi “Sanoat kooperatsiyasini yanada rivojlantirish va talab yuqori boʻlgan mahsulotlar ishlab chiqarishni kengaytirish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi qarorida belgilangan tayyor mahsulotlar, butlovchi buyumlar, xomashyo va materiallarning yangi turlarini oʻzlashtirish boʻyicha olib borilayotgan ishlar tahlil qilindi.

Vazirlar Mahkamasi, Iqtisodiyot va sanoat vazirligiga sanoat kooperatsiyasini rivojlantirish boʻyicha amaliy choralar koʻrish, elektron kooperatsiya portalini tezroq ishga tushirib, sanoat mahsulotlari yetkazib berish shartnomalarini elektron tuzish koʻlamini kengaytirish vazifasi qoʻyildi.

Hududlarda ishlab chiqarishni mahalliylashtirishni keskin kengaytirish va chuqurlashtirish masalalari atroflicha muhokama qilindi.

Joriy yilda hududiy import oʻsishi tarmoqlardagiga nisbatan 2 barobar yuqori boʻlishi kuzatilmoqda. Bu hududlarda ishlab chiqarishni keskin koʻpaytirish uchun katta ehtiyoj borligini yaqqol koʻrsatadi. Masalan, yaqinda soha vakillaridan iborat ishchi guruhlar toʻrtta shaharga borib, Angrenda 38 ta, Navoiyda 13 ta, Namanganda 29 ta va Chirchiqda 18 ta yangi mahalliylashtirish loyihalarini shakllantirdi.

Shu tartibda har bir hudud boʻyicha mahalliylashtirish dasturlarini ishlab chiqish zarurligi taʼkidlandi.

Yer maydonlari, tayyor binolar va infratuzilmaga ega boʻlgan kichik sanoat zonalari bu borada katta imkoniyat yaratadi. Lekin yurtimizdagi 156 ta ana shunday zonadagi loyihalarning atigi 13 foizi mahalliylashtirilgan mahsulot ishlab chiqarishga qaratilgan. 80 ta shahar va tumanda birorta ham mazkur turdagi hudud tashkil qilinmagan.

Mutasaddilarga barcha kichik sanoat zonalarida import oʻrnini bosuvchi mahsulot ishlab chiqarish loyihalarini koʻpaytirish, oʻsha 80 ta shahar va tumanda shunday zonalar tashkil etish boʻyicha koʻrsatmalar berildi.

Import qilinayotgan texnologik uskunalardan samarali foydalanish zarurligi taʼkidlandi. Chunki joylarda chetdan valyutaga olib kelingan texnologiyalar ishlatilmay turgan koʻplab holatlar aniqlangan. Bunga yer ajratish, qurilishga ruxsat berish, kommunikatsiya tarmoqlariga ulash kabi masalalar toʻsiq boʻlgan.

Davlatimiz rahbari uskunalar xarid qilgan tadbirkorlar muammolarini tezda hal etish, rejalashtirilgan korxonalarning ishlab ketishiga koʻmaklashish boʻyicha qatʼiy topshiriqlar berdi. Biznes-ombudsmanga import qilingan texnologik jihozlarni ishga tushirishgacha boʻlgan barcha jarayonni tuman, shahar, viloyat va respublika darajasida muvofiqlashtirish tavsiya etildi.

Ishlab chiqarishni mahalliylashtirishda yetakchi boʻlgan yirik loyihalarni oʻz muddatida amalga oshirish masalasiga alohida eʼtibor qaratildi. Jumladan, “Navoiyazot” negizida 100 ming tonna polivinilxlorid, Toshkent metallurgiya zavodida 500 ming tonna metall prokati, Shoʻrtan gaz-kimyo majmuasida 744 ming tonna dizel yoqilgʻisi, Toshkent mexanika zavodida maishiy texnika ishlab chiqarish klasteri, “Kvars”, “Sirdaryo Glass” va “Zarafshon oyna” korxonalarida oyna ishlab chiqarish loyihalari yiliga 2,5 milliard dollar miqdorida mahalliylashgan mahsulot ishlab chiqarish imkonini beradi. Bundan tashqari, ularning atrofida boshqa kichik ishlab chiqarishlar ham rivojlanadi va yangi ish oʻrinlari yaratiladi.

Bosh vazir va Hisob palatasi rahbariga ushbu yirik loyihalarni oʻz vaqtida ishga tushirishni taʼminlash boʻyicha koʻrsatmalar berildi.

Mahalliylashtirishni qoʻllab-quvvatlash masalasi koʻrib chiqilar ekan, bunday loyihalarni amalga oshirishda Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishni qoʻllab-quvvatlash davlat jamgʻarmasi tomonidan kafillik berish va kredit foiz stavkasini qisman qoplash tizimidan samarali foydalanish zarurligi taʼkidlandi.

Shuningdek, bojxona toʻlovlarini 120 kungacha uzaytirib toʻlash, ishlab chiqarishni mahalliylashtirgan korxonalarning tayyor mahsulotlarini sertifikatlash va standartlashtirish masalalarida koʻmaklashish imkoniyati mavjudligi qayd etildi.

Davlat xaridlarida mahalliy korxonalar ishtirokini kengaytirish va ragʻbatlantirish, tashqi savdoni tarif usuli bilan boshqarish samaradorligini oshirish boʻyicha ham ustuvor vazifalar belgilandi.

Videoselektor yigʻilishida muhokama qilingan masalalar yuzasidan tarmoqlar va hududlar rahbarlarining hisoboti eshitildi.

 

O'zA

OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDENTINING FARMONI
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASIDA 2022 YILDA AHOLINI ROʻYXATGA OLISHNI OʻTKAZISH KONSEPSIYASINI TASDIQLASH TOʻGʻRISIDA